
 1

 

 

 

Fabricated Secrets and Phantom Documents:  

the “Tiananmen Papers” and  “China’s 

Leadership Files,” 

A Re-Rejoinder1 

June 19, 2005 

 

By 
Alfred L. Chan, Ph.D. 

Associate Professor 
Department of Political Science 

Huron University College 
University of Western Ontario 

1349 Western Rd. 
London, ON 

Canada  N6G 1H3 
 

Email: achan@uwo.ca 
 

 



 2

Internal documents illuminating the black box of Chinese political decision 

making are not come by easily,  therefore the publication of two sets of such “top-secret 

documents” in recent years, accompanied by tremendous media fanfare, have generated 

considerable excitement among both academia and the public. The first set is the 

Tiananmen Papers (hereinafter TP) and their Chinese version, June Fourth, The True 

Story (hereinafter TS),2 and the second set is China’s New Rulers (hereinafter CNR) and 

its Chinese counterpart Disidai.3  Both sets of “documents” are said to have been made 

available by former Chinese nationals now living in the US who had sought out 

Columbia University professor Andrew Nathan as a conduit to authenticate and to 

publish their materials. These people write under pseudonyms of Zhang Liang and Zong 

Hairen, and their identity, we are told, must be kept secret in order to protect their (or 

their families’) security.  The materials promise to shed important light on  behind-the-

scenes  functioning of  the ultra-secretive  Chinese political system at its apex, and the 

editors, Professor Nathan and his associates, strongly vouch for their authenticity.  These 

promises have led to something of a media storm and TS/TP has since been translated 

into a number of languages. The editors even claim that their publication may have 

influenced Chinese internal politics.   

                                                                                                                                                 
1    The first draft of this article was completed in May/June 2004. The author wishes to thank Don 
Hickerson for editing the manuscript.  
2  The Tiananmen Papers: The Chinese Leadership’s Decision to use Force against Their Own People - In 
Their Own Words  (New York: Public Affairs, 2001). Compiled by Zhang Liang. Edited by Andrew 
Nathan and Perry Link, with an afterward by Orville Schell. The Chinese version is by Zhang Liang,  
Zhongguo liusi zhenxiang (June Fourth: The True Story)(New York: Mirror Books, 2001). The publication 
of these two books was covered by world-wide media, including front page in the New York Times, a 
segment in CBS’s 60 minutes, and extensive extracts in Foreign Affairs.    

3    Zong Hairen, Disidai (The Fourth Generation)(New York: Mirror Books, 2002). Andrew J. Nathan and 
Bruce Gilley, China’s New Rulers: The Secret Files, first edition (2002) and Second  Revised Edition (New 
York: New York Review Books, 2003). All page numbers in this article refer to the Second Revised 
Edition.  
 



 3

Yet, a careful examination of these supposedly authentic documents, and a close 

comparison of the Chinese and English versions, reveals fundamental flaws in the 

authentication process and many contradictions between versions. The claims of 

authenticity simply cannot be established and these materials clearly are not what they 

were cracked up to be. I would directly suggest that almost all the most important so-

called “documents” in TS/TP are in actuality fabricated or reconstructed from lesser 

materials, and that there is little evidence of CNR/ Disidai containing any secret dossiers 

whatsoever.  

My separate reviews of CNR/Disidai in the July 2003 issue of The China Journal 

and my review of TS/TP in the March 2004 issue of The China Quarterly (which was not 

available until June 2004) were followed by responses by the editors in the same issues.4 

The controversy also attracted some media attention5 and discussion subsequently has 

continued on the Internet. Although this discussion has mostly taken the form of an 

intelligent debate carried out in a civil manner between Professor Nathan and myself, the 

same cannot be said about a vituperative and personalized attack on me by Zhang Liang, 

posted in six installments, on the Duowei news net in June, 2004, which was later  

reproduced by several other websites.6  A few examples of Zhang’s invectives on me that 

peppered his rebuttal are as follows:  

•  “Until now, this author does not have the guts to render his article in 

                                                 
4   Readers not familiar with the debates are advised to read these articles first, or skip pages 11 (last para. 
to 14 (1st para.) 
5   Frank Ching, “The Other Tiananmen Controversy,” South China Morning Post (4 June 2004); Geoffrey  
York, “Poring Over the Tiananmen Paper Trail,” Globe and Mail (26 July, 2004). 
6   www5.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Opinion/2004_6_1_19_26_15_443.html, 
www5.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Opinion/2004_6_2_23_34_4_736.html, 
www7.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Opinion/2004_6_8_22_44_44_287.html., 
www2.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Forums/BackStage/2004_6_12_21_57_47_690.html, 
www5.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Forums/BackStage/2004_6_13_20_6_12_568.html, 
www2.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Forums/BackStage/2004_6_15_0_8_6_838.html. 



 4

Chinese, or to reveal his name in Chinese,” he is “really pathetic and 
cowardly.”  

•  “My understanding is that: As an academic nobody, Chan seeks to use his 
challenge to Nathan and the Tiananmen Papers and other books to reach 
his academic objectives. Indeed, I suspect that behind his ‘pure academic’ 
objective, whether he also harbours certain political background and 
political axe to grind.” 

•  “Yes, A. Chan is really too insignificant. My responding to his article, in 
certain sense, has elevated him.” 

•  “His hope is to stand firmly on the side of Jiang Zemin, Li Peng, and Luo 
Gan, etc., and to speak on their behalf.” 

•  “On the day when the archives of June Fourth are finally opened, and if 
Alfred L. Chan has finally moved by his conscience, he should knell down 
at the feet of Zhang Liang.”  

 
 
Zhang also boasted that upon receiving my manuscript, the China Quarterly,  out 

of  respect for Professor Nathan and himself, consulted them on whether or not to publish 

the manuscript. Professor Nathan supposedly then sought the opinion of Zhang, who in 

turn  made three suggestions; that China Quarterly publish my article, that Professor 

Nathan would write a rebuttal, and that I should translate my article into Chinese, so that 

Zhang could write a rebuttal. The China Quarterly, according to him, “fully” accepted all 

three of his proposals. This is not credible, as  the blind referee process which China 

Quarterly follows,  as all academics know,  does not work this way.  

Zhang’s insults [which can never trump the expletive Chinese officials applied to 

Chris Patten - “whore of a thousand years”] cannot be taken seriously, but regrettably,   

none of his collaborators  have so far said whether they agree with him or not. To the 

contrary, after confessing that Professor Nathan and he did not actually possess the much-

touted secret documents they claim form the basis of CNR/Disidai, Gilley weighed in  on 

the Tiananmen Papers (TAMP)  controversy by asserting that  the evidence I have 

presented is merely smoke but no fire, and furthermore implicates me in the following: 



 5

[Andrew Nathan and Perry Link] … are shunned by many China scholars for 
their forthright views on human rights abuses in China, and banned from 
China itself, not least for the publication of these books. The authors have 
braved the predictable and vociferous attacks of Beijing, several of whose 
points Chan repeats, to bring these books to the public. 7   

 

The fact is that I do not “shun” Professor Nathan, and am unaware of any other 

“China scholars” who do so for the reasons Gilley puts forth; Professor Nathan and I  

exchanged ideas a number of times in 2004. In any case, Zhang’s diatribe  prompted Jin 

Zhong, a veteran China analyst, editor and publisher of Hong Kong’s Kaifang magazine, 

and one of the original participants in the Tiananmen Papers project,  to write a tell-all 

article in the July 2004 issue of his magazine.8 Jin and I did not know one another before 

the publication of my critique of TS/TP, but his decision to break his pledge of silence to 

Professor Nathan was prompted  by Zhang’s misrepresentations and by his revulsion at 

Zhang’s ad hominem  attack on me. His most important testimonial was to reveal the 

editorial process of TS/TP right from its beginning and to bear witness to the long-

rumoured fact that Zhang Liang and Zong Hairen are really one and the same person 

assuming two separate identities.9 Notwithstanding Zhang and Gilley’s attacks and the 

silence of their collaborators on whether or not they agree with them, the controversy has 

reopened debate on the Internet and revealed new information and perspectives about 

these two mysterious and controversial projects.   This new light clarifies many issues 

around the alleged  “crown jewels” of Chinese primary documents. In this re-rejoinder, I 

                                                 
7   Chinapol, 28 Jul 2004. 
8    Jin Zhong, “Zhang Liang he ta de liusi gushi” (Zhang Liang and his June 4th story).  
9    For instance, a  2003  Congressional report states as well that Zhang Liang writes under the pseudonym 
Zong Hairen. It says that  Disidai  is “probably as much a political tract as a factual account, nonetheless 
gives the reader a sense of the issues of concern in intra-Party politics,” and   “While much of the 
information in the book may be accurate, it is likely to be distorted by ‘spin’.”  See Congressional-



 6

will consider the new evidence and the latest arguments contained in the several  

exchanges made by Professor Nathan and his teams.  I am convinced more than ever  that 

my original skepticism toward the authenticity of TS/TP and CNR/Disidai is sound,  and 

has even been strengthened by recent developments.   

 

The Tiananmen Papers 

 

General Critiques 

In questioning the authenticity of  TS/TP I am not alone. Professor Nathan is 

correct  to say that many participants in the events have vouched for their authenticity, 

but there are equally  as many participants who condemn them as a forgery.  Many exiled 

activists and knowledgeable Chinese observers have long complained that Deng 

Xiaoping, Yang Shangkun and Li Peng’s more benign role as portrayed in TS/TP is 

distorted, 10  that there are many significant gaps and omissions, and many errors in 

significant fact,  such as the estimates of deaths. Yet, these voices have been unjustifiably 

inaudible in academic circles. For instance, the former student leader Feng Congde, who 

is now chief editor of The Human Rights in China website www.64.memo.com and who 

painstakingly collected and scrutinized documents relating to the Tiananmen events, has 

                                                                                                                                                 
Executive Commission on China, Annual Report 2003, One Hundred Eighth congress, First Session, 
October 2, 2003, pp. 9 and 89 (n. 9).  
10   The Tiananmen Papers prepared by the CIA  paint a more malign picture of Yang as a hard-liner and a  
rival of Zhao, see “The Road to the Tiananmen Crackdown: An Analytical Chronology of Chinese 
Leadership Decision Making.” www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB47/. Since  five important 
documents used in TS/TP are alleged supplied by  ‘a friend of Yang Shangkun’,  the problem of bias is that 
this friend may be interested in clearing the name of Yang. For a historian’s critique of the Tiananmen 
Papers in Beijing Spring, see Xu Liangying, “The ‘True Story of June Fourth’ has concealed the truth” in 
www.bjzc.org/bjs/bc/121/30. Although TS/TP shows the vengeful and manipulative side of Li Peng, 
Professor Nathan also claims that he was cool and principled, and that the documents demonstrate that he 



 7

argued that TS is indeed a forgery. By carefully comparing the passages on Dai Qing and 

the intellectuals’ mediation  in TS with available memoirs and on-the-spot recordings,  

Feng found that TS repeats existing memoirs, duplicating their phrasing, omissions, 

revisions, and even factual errors.11  Similarly, Feng has alleged that the passages on 

events of  May 27 are plagiarized from the work “Diaries on the Student Movement” by a 

writer called “Qinghua Student.”12  

 

Revelations of an Early Participant of the Tiananmen Papers Project  

The most significant new information on TS/TP, however, is that supplied by  

early TAMP participant, Jin Zhong,  a veteran China analyst, publisher, and editor of the 

magazine Kaifang. According to Jin, he met Professor Nathan in June, 1998, in Hong 

Kong and  was invited to  spend a week at  Nathan’s  home in New York  in October 

1998 to look over the unfinished book manuscript of TS (which chronicles the events up 

to May 1989), to advise on marketing and promotional issues, and to see if he could help 

publish it  in time for the tenth anniversary of the Tiananmen events and massacre in June, 

1999.  Jin was among the  few who had met and worked closely with Zhang Liang, a self-

styled “central bureau-level  cadre.” Ultimately a contract with Nathan was not agreed, 

but Jin’s disclosure of his experiences with the project further corroborates the arguments 

of myself and other doubters of the authenticity of TP/TS.  

                                                                                                                                                 
was not “responsible for the shedding of blood.” (TP, p. xxiii). This is an interesting hypothesis, but it 
requires  verification. 
11   Feng Congde, “Doubts about the ‘Tiananmen Papers’:  An examination of ‘The Twelve Intellectuals 
Visit the Square’,” www.64memo.com/asp/html/feng415/feng415.asp. Such analyses require detailed and 
painstaking efforts at textual comparisons and therefore cannot be summarized. See also, Feng Congde, 
“The field of errors regarding June Fourth,” in 
http://us.f107.mail.yahoo.com/ym/ShowLetter?YY=23107&order=down&sort=date&pos=0 
12   Feng Congde, “New evidence on plagiarism in ‘June 4th: The True Story’,” 
www.64memo.com/asp/asp/catalogStatus.asp?Id=8428.  



 8

First, what Jin saw was not the sensitive and electrifying secret documents later 

touted by the editors. As he said, it is not easy to obtain internal CCP documents, and 

who wouldn’t jump at the sight of 2,000 of them. Yet, at the time he found Zhang’s book 

manuscript unexciting, the material un-explosive, and the documents  quite ordinary.13  

This view can be corroborated by comments from  Zhang, Nathan,  Link, and He Pin  

themselves at various press conferences describing negative and pessimistic reactions to 

marketability that greeted the book manuscript at the beginning, when it was rejected by 

Taiwanese and Hong Kong publishers.14    

Second, as many documents contained in TS are either openly available in toto or 

as part of the roughly 200 books and document collections on the Tiananmen events, the 

TAMP  stands or falls on its most unique, sensational and critical pieces, such as the 

alleged minutes of the meetings of the Elders, of the Politburo, of the Politburo’s 

Standing Committee, and the secret conversations of  top leaders allegedly in Zhang’s 

possession. Yet, Jin said  he saw nothing of that nature at the time, and before he washed 

his hands of the project he offered some advice –  that the material on the top-level 

decision making process needed to be beefed up  to make the project more  marketable 

and that TP (or the English version) should be published before TS (the Chinese version) 

in order to lend  legitimacy to the project.  Jin’s testimonial supports the contention 

shared by the critics of the TAMP (myself included) that the most critical and sensational 

official transcripts and  informal speeches  that permeate TP/TS  were not really recorded 

on-the-spot, but are patched together (possibly  after Zhang’s meeting with Jin Zhong) by 

                                                 
13   The chronological narratives of the final version of TS up to  May 19 contain alleged  
minutes of the meetings of the  Elders and Politburo meetings, but it can be deduced that 
they were reconstructed and added  after Jin Zhong’s meetings with Zhang and Nathan. 



 9

Zhang using ex-post-facto recollections, briefings and memoranda of conversations. 

Professor Nathan admits as much in a very revealing paragraph when he said that most 

records of conversations throughout  the book were “reconstructed”  long after the events:  

Finally, the compiler uses a series of memoranda of conversations supplied 
by a friend of Yang Shangkun. All of these sources are identified where they 
are used in this book. Since a given conversation is often described in several 
sources, the compiler has combined information to reconstruct most of the 
accounts of conversations throughout the book. Here, as in minutes, we use 
quotation marks, reflecting the fact that even though these are not direct 
transcripts, they were presented by immediate participants as authentic 
records and are often mutually corroborated (TP, p. xli; emphasis mine).  

 

The last phrase “presented by immediate participants as authentic records and are 

often mutually corroborated” is misleading. How could any Chinese leader bear witness 

to what Zhang has reconstructed long after the fact? How did Zhang “combine” 

information to reconstruct documents? Why would any reconstruction be necessary when 

there was allegedly such a treasure trove of documents? Were the reconstructions meant 

to cover gaps where no originals existed?  Were they a way  to beef up the appeal of the 

collection as per the advice of Jin Zhong? Common sense dictates that reconstructed 

authentic documents is an oxymoron, a fact that the editors seem unable to grasp. 

Moreover, which documents are  reconstructed and which are not is not identified in 

either TS or TP;  this is presumably covered by Professor Nathan’s  blanket assertion of 

authenticity.  Furthermore,  as I have demonstrated,  Zhang was not beneath  plagiarizing 

open material to “combine information” in order to create. A great leap of faith  is 

required to argue that such reproductions are authentic. Since “most of the accounts of 

conversations” that were reconstructed ex post facto include the alleged minutes of the 

                                                                                                                                                 
14   www.chinesenewsweek.com/47/Feature/3579.html 



 10

meetings of the Elders and the Politburo, this alone is sufficient to discredit the entire 

project.     

Moreover,  while Nathan admits in TP that most of the records of conversations 

are reconstructed,  in TS (pp. 49-50) the word “most” is not translated into Chinese, and 

the word “reconstruct” is translated as   “chongxian”  (reappear).  The translator was 

clearly aware that the notion of “reconstructed” authentic documents would not fly with 

the Chinese readers, and therefore creatively mistranslated it. It is small  wonder that  

commentators who could read only the Chinese version are almost unaware of this  most 

important fact. 

Third, according to Jin, Zhang told him that the original manuscript, which came 

to two million Chinese characters, was the work of several people, but Zhang then 

decided to publish only a portion comprising 300,000 characters. This seems to support 

Xiao He’s (if indeed such a person exists)15 accusation that the original project was 

shared by several people in China, and only when the TP were published in the US did he 

realize that Zhang had absconded with the fruits of their labour.  

Fourth, there was also a monetary dimension in Zhang’s motives in publishing  

TS, apart from the two motives named by Professor Nathan – Zhang’s “loyalty to the 

truth of history” and his desire to put pressure on the Chinese leadership to promote 

democracy.16 According to Jin Zhong,  one reason for the breakdown of the negotiation 

was Zhang’s demand for US$154,000 (based on an estimate sale of 100,000 copies) as  

remuneration, without which Zhang said that he would rather abandon publication. Jin 

                                                 
15     Xiao He is the pseudonym used by a mainland Chinese who claimed that he and Zhang Liang 
belonged to a group which originally planned to write a history of the Tiananmen events using open 
sources. See Nathan, “Editor’s Reflections,” p. 732; Chan, “Tiananmen Papers Revisited,” pp. 197-8. 
16     TP, pp. xix, xxi, xxii, and xxix. 



 11

had to decline because even the best selling Chinese political books published in Hong 

Kong, Taiwan, and the Diasporas, according to his experience, did not sell more than a 

few thousand copies. 

Fifth,  Jin confirms the widespread rumour that  Zhang Liang and Zong  Hairen 

are  really one and  the same person.  Jin said that immediately after  publication of TS in 

April 2001, Zhang Liang sent him an article on Deng Xiaoping and the Tiananmen events 

through Nathan, and suggested that the article should  be published in the name of  Jin or 

the editorial department of Kaifang magazine, but not under the name of Zhang Liang.    

Jin thought that the article was a cut-and paste (qipin bacou) job and refused to publish it. 

Later, Nathan/Zhang sent Jin another one of Zhang’s articles, with the specification that a 

new pseudonym,  Zong Hairen, be used instead, and this was subsequently published in 

the May, 2001 issue of Kaifang.17  This is valuable information, for it  links the two 

publication projects under consideration together and  throws additional  light on them. 

Professor Nathan did not deny or confirm what Jin had said, but chided him for breaking 

the pledge of not disclosing the fact that he had met Zhang Liang.18 

 

More Speculative Issues  

Jin’s independent revelations support my contention, but there is still need to 

examine the empirically verifiable aspects of TS/TP, that is, to consider the documents 

themselves and the internal consistency of the entire project.  

Before beginning that I need to respond to  several questions posed by Professor 

Nathan although not all can  be fully answered because  of claims and counter-claims that 

                                                 
17     Jin Zhong, “Zhang Liang,” Kaifang, July 2004, p. 65.  



 12

cannot be determined with certainty. Readers unfamiliar with the exchange may want to 

refer to the debate in the China Quarterly. Nathan asks:  Why hasn’t Xiao He disclosed 

Zhang Liang’s real identity, or published additional documents and evidence, or 

responded to Zhang’s refutation, or responded to Yan Zhen’s19 defense of Zhang? 

  First, the fact is,  Xiao He did reply to Zhang’s initial refutation in Xingdao ribao 

on May 31, 2001, but because Zhang’s  refutation was  a virulent ad hominem attack on 

Xiao rather than a  reasoned examination of the evidence, nothing could be clarified.20 As 

to Zhang’s challenge to Xiao to expose his identity openly, Xiao explained that such an 

act would also expose him to the authorities and compromise his safety. Currently no one 

can ascertain whether Xiao is an official group or a  private citizen in China, but if he is 

the latter involved in a forbidden project using unauthorized material he is much more 

vulnerable to official reprisals than Zhang who lives in the U.S.21 That may explain why 

Xiao appeared to have vanished without a trace. If Xiao was indeed a special group 

headed by Luo Gan,22 as charged by Zhang, one would expect he would continue to try to 

discredit Zhang with new materials and revelations. It is unfair to deny Xiao what 

Professor Nathan allowed for Zhang, that is, to keep his identity secret, especially when 

Xiao may face more imminent danger than Zhang.  As social scientists,  we need to guard 

our objectivity, and in this case, examine Xiao’s evidence  seriously  and with an open 

mind and not merely dismiss it out of hand with simple ad hominem labeling. 

On the other hand, Yan Zhen’s defense of Zhang  did consider the evidence, but  

                                                                                                                                                 
18      Andrew Nathan, “Huiying Jin Zhong de ‘Liusi Gushi,’” (A response to Jin Zhong’s ‘June Fourth’ 
story),  Kaifang, August, 2004, pp. 94-95. 
19   Allegedly a friend of Zhang Liang. 
20   Zhang’s response to Xiao He is in www.duoweiweek.com/53/Feature/4078.html. 
21   Xingdao ribao, 31 May, 2001. 



 13

his arguments are nothing more than assertions. For instance, Yan repeats Zhang’s charge 

that Xiao He is actually a special team led by Luo Gan to investigate the Tiananmen 

Papers, and that the team  was given such limited power that it was not given clearance to  

June 4 archives in any ministry, let alone those at the Central Party Office or the 

Secretariat. Yan’s assertion raises immediate problems: if the  officials were so 

concerned with neutralizing the damage of the Tiananmen Papers, why wouldn’t they 

supply the special team under the trusted and powerful Luo Gan  sufficient ammunition 

to do the job?23   In the end, Zhang and Yan Zhen’s defense contributes little to the 

authentication question, and regrettably these unverifiable claims and counter-claims are 

still used to  support one position or the other. At this point, one can also address the 

question of  why the Chinese party-state has not, apart from the initial campaign to 

discredit the Tiananmen Papers in 2001,  pursued the matter further with more 

specifics.24 Again, this kind of question cannot be answered with certainty. Perhaps after 

the lessons of dealing with the publications of Li Zhisui’s memoirs on Mao, and with the 

Taiwan election and referendum, the Chinese Communist Party (CCP) has learned the 

drawback of  “thou dost protest too much,” and the value of “silence is golden.”   Since 

the bloody repression  of 1989 is still  extremely sensitive and divisive for the Chinese 

Communist Party, the mere reference to it as an issue may open up a Pandora’s box and 

exacerbate conflict (for instance, pros and cons of the reevaluation of the suppression,  

the investigation of individual responsibility, and the legality of post-Tiananmen 

                                                                                                                                                 
22    Before the Sixteenth Party Congress of November 2002, Luo was a Politburo member in charge of 
state security, public security and political-legal affairs. 
23   Yan Zhen’s articles are in Xingdao ribao (overseas edition), 14, 15, and 16 June, 2001.  It is unclear if 
this Yan Zhen is the same person  as the Hunan Normal University  teacher with the same name who has 
contributed regularly to the Xingdao Ribao, Zheng Ming, and Xinwen Ziyou Bao. It this is the case, one 
can also question how he has access to the information supplied and why should we believe him.  
24   This includes a signature campaign,  books and articles to discredit Li Zhisui.  



 14

leadership succession, and the like), the reluctance by the leadership to revisit the papers  

openly with more specifics is understandable.25 The usual practice would be to conduct a 

campaign in secret to locate the “culprits” and to suppress the spread of TS/TP. However, 

if as Jin Zhong has testified,  Zhang Liang really does not have any top-secret minutes of 

the conversations of the Elders and the Politburo in the first place,  than the wrath of the 

Chinese government may have less to do with leakage of documents than with their 

fabrication and misrepresentation.  

 

More empirical issues at authentication 

Professor Nathan’s questionable reading of the Chinese material. Many of the problems 

with the authentication efforts have to do with Professor Nathan’s questionable reading of 

the Chinese material.  Here I will cite a few examples. First, his  repeated assertion that 

Xiao’s argument amounts to “the tacit acknowledgement that 95% of the material in TS 

is true” (p. 207) is simply inaccurate, when in fact  Xiao He charges Zhang with 

wholesale plagiarism and forgery. A few summaries of Xiao’s letters published in 

Xingdao ribao26 will illustrate our points: 

 

May 28: Xiao charges that Zhang had (1) lifted passages from Xinhua’s internal material 
and plagiarized (piaoqie) extensively from books such as Fifty-six Days and Fifty Days27 

                                                 
25   This may be why, according to a press report, that a recent effort by Li Peng to weigh in with a book on 
the details of central decision-making during 1989 was blocked by the Party. South China Morning Post, 
March 20, 2004, accessed through the University of Toronto library. 
26   Translations of the articles are available from FBIS Daily Reports, now under World News Connection. 
The translations are basic, and for unknown reasons, some sentences are not translated. The author is 
willing to supply copies of the Chinese originals upon request.  
27   Jingxin dongpo di 56 tian: 1989 nian 4 yue 15 ri zhi 6 yue 9 ri meiri jishi (Fifty-Six Terrifying  Days: A 
Daily Record of Events from April 4 to June 9, 1989), ed. by Guojia jiawei sixiang zhengzhi gongzuo si 
(Beijing: Dadi chubanshe, 1989); Wushitian di huigu yu fansi (Remembrance and Reflections on the Fifty 
Days), ed. by Guojia jiawei sixiang zhengzhi gongzuo si, Beijing shi weigao deng xue xiao gongzuo 
weiyuanhui.(Beijing: Gaodeng jiaoyu chubanshe, 1989). 



 15

and transformed them into official documents by prefixing them with titles such as State 
Security reports,  reports from provincial party committees, and so on, to the tune of 
about one million (baiyuwan zi) 28  Chinese characters, (2) falsified (cuang ai) the  
conversation between Zhao Ziyang and Xu into a talk between Zhao and Yang Shangkun, 
(3) turned the material in Deng Xiaoping’s Selected Works III into a classified document 
of the CCP’s Secretariat. 
 
May 29: Xiao charges that the minutes of the Elders’ meeting, the talk between Yang 
Shangkun and Zhao, between Deng, Yang, and Zhao, etc., were basically stitched 
together from media reports, internal hearsay and other writings.   
 
May 30: Xiao cites an article in Beijing Spring which said that since many leaders’ 
speeches, such as Zhao’s May 4 talk and his conversation with Gorbachev, are in the 
public record, the  most problematic ones are the alleged transcripts of Politburo meetings, 
conversations by the Elders, etc., and these comprise about 5% of TS. Then Xiao added 
the rider: “Can this be believed?” (cihua xinran). Xiao’s aim in relating this is to 
demonstrate others were sceptical with this 5%, and in the general context of what he said, 
he never implied that ‘95% of the material in TS is true’.  

May 31.  Xiao charges that the sections in TS (654-657; TP 286) on the formation of the 
Association of Beijing Intellectuals on May 23 were condensed with materials from Bao 
Zunxin’s  Inside Story of June Fourth and turned into one of the two State Security 
Ministry reports. Further, Xiao charged that Zhang invented the following information:  

When Luo Gan received these two reports, he had them sent over 
immediately to Li Peng’s residence. Li later said the reports were among 
the firmest proofs of the fact that the student movement was manipulated 
from behind the scenes by a small handful of people intent on opposing 
the Party. Opposing socialism, establishing illegal organizations however 
possible, and deepening the crisis. 

Xiao also charges that the section in TS 853-864 (TP 338-348) on “Western 

infiltration and subversion,” amounting to  8,000 Chinese characters, was lifted from 

Fifty Days to become a State Security Ministry report of June 1, and that Zhang 

fabricated the following:  

On June 1 the State Security Ministry submitted a report to Party Central 
on ideological and political infiltration from the West. It had been 
prepared on instructions from Li Peng, and like the “Emergency Report” 
of the Beijing Party Committee, it was sent to every member of the 

                                                 
28  This is probably a typographical error, because TS consists of approximately 550,000 Chinese characters. 



 16

Politburo. It was viewed as providing one of the best justifications for the 
military action that was about to occur. 

It is clear from the above that Xiao never conceded implicitly that 95% of the 

material in TS is true. Viewed from a different angle, the information contained in these 

two passages in quotations, used in TS and TP as bridging material,  are clearly external 

to the alleged reports. They are not common knowledge, but there is no indication of 

what their sources are. Do they come from other documents in Zhang’s possession, or do 

they derive from Zhang’s personal knowledge and/or imagination? This is just another 

example of the mysterious packaging of  TS/TP, deliberate or not.  

 Second, Professor Nathan states that he could not see the similarities in the 

identical and near-identical passages used  in the alleged conversation between Yang 

Shangkun and Zhao Ziyang on 6 May  in TS/TP and the version contained in Xu Jiatun’s 

memoirs documenting his talk with Zhao Ziyang on 3 May. He provides English 

translations to one small paragraph leading to the body to illustrate his point, but this is 

inadequate. Indeed, mosaic plagiarism is difficult to prove, especially in translation. As I 

have already compared the two versions in detail I can only say that the similarities in 

wordings and phrasing are most striking if the Chinese versions are compared side by 

side,  and I will supply the texts to anyone interested.29 

 Third, on the publication of TP three months before TS,  Professor Nathan  tells 

us that originally Zhang wanted the opposite, but because of the difficulty of finding a 

publisher in Chinese, they settled on the prior publication of TP (TP, p. xxi). This is 

corroborated by Jin Zhong, as observed. In the rejoinder, however,  Professor Nathan  



 17

adds that Zhang wished to delay the publication of TS so that it could be timed to 

commemorate the death of Hu Yaobang.  Such a simple explanation is not entirely 

supported by Zhang’s later statement in Chinese, which Professor Nathan must have 

consulted: 

The publication of the English version before the Chinese is based entirely 
on the concern of strategy. If it is by pure chance that the publication of 
the English version coincided with the inauguration of a new U.S. 
president during the first week of the new millennium, then [we can say 
that] the unveiling of the Chinese edition on April 15 is to commemorate 
the people’s much-loved General Secretary Hu Yaobang  and the source 
of the most tragic events in twentieth century China – the June Fourth 
events of 1989. Indeed, there is a lapse of nearly three months between the 
publication of the English and  Chinese editions, [but] the goal is to use 
such a time gap for the English edition to serve the  function of continuous 
fermentation.30 

Then Zhang continues to say that while the impact of the English continues to be 

felt, the force of the appearance of the Chinese edition later would be that much greater. 

This self-styled motive is more complex and believable (particularly if we take into 

account  Jin Zhong’s revelations), and it is consistent with Xiao’s charge that Zhang 

desired to use the editors’ reputation to lend legitimacy to TS, as I have reported 

previously.   

Fourth, in his rejoinder, Professor Nathan makes an egregious factual error over a 

major claim. In defending my suggestion that Zhang has copied large sections from 50 

Days,   Nathan said that “careful comparison” between TS and 50 Days shows that the 

former is more authentic than the latter because TS contains sections “in unadulterated 

form” on “never-before-published” information describing US and CIA efforts to co-opt 

                                                                                                                                                 
29  Since much of the materials mentioned in this article are not readily available, the author is pleased to 
provide them by contacting achan@uwo.ca. 



 18

certain Chinese leaders,  invitations from them to the US, and the activities of a China-

based foundation supported by George Soros. This information is so hypersensitive that it 

is excised or absent from 50 Days, and only a selected few, including Professor Nathan 

who advised Soros on foundation activities, were privy to this information (pp. 210-211). 

Yet, even the most casual reading of 50 Days (published in 1989) would show that the 

three long paragraphs in question can indeed be found in full on pp. 75-76,  with the only 

exceptions that the Chinese rendition of George Soros, qiao zhi suo luo si was replaced 

by the characters XX.XXX, that the name of Soros’ assistant Liang Heng was omitted, 

and that the name of a CIA agent was represented by XXX.31 Such an oversight does not 

inspire confidence with Professor Nathan’s reading of the Chinese materials. 

Citation of Sources. The ambiguity about the sources is only one of the frustrating 

experiences in reading TS/TP. The many primary and secondary sources Xiao He and I 

have brought  up are indispensable in any serious research on the Tiananmen events and 

in the authentication of TS/TP. Yet, not a word about them is mentioned in TS/TP. In the 

rejoinder Professor Nathan says that he was “aware” of most of these works but he cites 

only the English translations (of three documentary collections)32 in TP for the benefit of 

“English-language readers” (academics included?). It goes without saying (and I find it 

odd that I have to raise the subject) that the citation of sources consulted is sine qua non 

of academic work to establish credibility, to demonstrate the scope and depth of the 

research, to allow further exploration by the readers, and to acknowledge the debt to other 

authors. Professor Nathan professes to authenticate the documents as a scholar and 

                                                                                                                                                 
30   www.duoweiweek.com/46/Feature/3486.html. 
31   In TS (p. 857) and TP (p. 341) the XXX after the words “CIA agent” are excised. 
32     TP, p. xvi, n.2; p. 5, n.6; p. 36, n. 20. 



 19

political scientist (TP, pp.  xxi, xxix, xviii) but the failure to spend a few pages on a 

bibliography citing the Chinese sources not only obscures an already mysterious project, 

it is also a  breach of academic conventions and courtesy, especially when the sources  

cast so much doubt on the claims of authenticity.  Furthermore, it is odd for Professor 

Nathan to dismiss my legitimate expectation  for the citation of sources as “illogical.” 33         

Availability of Materials. The Tiananmen events were one of the most covered historical 

events – many in minute detail  –  of the last century, and there is a huge body of primary 

and secondary sources.34 What is lacking, indeed, is information about the black box of 

official decision-making among the Chinese leadership. As mentioned, there are detailed 

daily and hourly chronicles of events in Beijing and the provinces, memoirs of 

participants, documentary collections, in addition to numerous media reports of the 

events and leaders’ pronouncements. No one expects a writer to forge hundred of pages 

of documents out of the thin air, but it is totally conceivable, indeed easy, for someone 

with a little imagination or background knowledge to make use of such voluminous 

materials to assemble/fabricate, with or without additional sources from China, a  

chronological documentary collection of the same size. Professor’s Nathan’s major claim 

that TP possesses “an internal coherence, richness, and human believability that would be 

almost impossible to fake” (TP p. xx) is a clear  underestimation of the material out there 

and what a creative writer  with native knowledge of the Chinese language could do. This 

lapse also contributes to the mystery surrounding the entire project, and the “just-trust-

the-authorities” attitude of TP. We do not have all the documents, but we have sufficient 

                                                 
33     Nathan, “Rejoinder,” The China Quarterly, March 2004, p. 209. 
34    The best and easiest place to obtain information about what is available on the Tiananmen events is 
64memo.com run by Feng Congde.  



 20

evidence to throw serious doubts on the provenance of Zhang Liang’s  “documents.” In 

his rebuttal, Professor Nathan asks, rhetorically, how come the “open and semi-open 

sources referred to by Xiao are still  unavailable outside China”?35 “Had any of these 

high-level materials been circulated among officials prior to the publication of TS, we 

can be sure that they would long since have leaked with great fanfare to the outside 

world.”36  The Foundry Proofs and Reference Proofs, which Xiao cites as the chief 

sources of  Zhang’s “documents” are unavailable outside of China. Professor Nathan 

himself relates the example of how The Army of Steel was quickly made unavailable 

soon after its publication.37 Professor Nathan’s assumption that whatever is available in 

China should also be available to the West is unfounded. 

Other Possible Sources. In my review I listed many major sources from which TS could 

have drawn from but this is far from exhaustive (see endnotes on Feng Congde). In the 

rejoinder Professor Nathan’s decides that  it is unnecessary to go beyond six of the 

“documentary collections” plus the three English-language collection. 38  This is 

inadequate, because the sources of Zhang’s alleged “documents” can be traced not only 

to “documentary collections,” but also to memoirs, histories, chronologies, fictions, 

hearsay, and so on. Professor Nathan grants that “some of the material might have been 

discoverable by arduous research,” but his efforts were not expended in that direction, 

because he was too wedded to the assumption that the material “would appear to be 

virtually impossible to reconstruct by any conceivable research effort.”39  Professors 

                                                 
35  Nathan, “Rejoinder,” p. 207. 
36  Nathan, “Rejoinder,” p. 209. 
37  Nathan, “Rejoinder,” p. 212. 
38  Nathan, “Rejoinder,” p. 208. 
39   TP, p. xx. 



 21

Nathan and Link seems to have relied on extensive questioning of Zhang as the main 

method of authentication (see p. 48), but I would suggest that the lack of “arduous 

research” is perhaps the Achilles’ heel of the entire TAMP project.  Let me cite one 

example: the description of Hu Yaobang’s collapse contained in TP (p. 20) is said to be  

based on:  

participants' notes of an oral report given by Wen Jiabao, in his role as 
secretary of Party Committees of units under Party Central and director of 
the Party Central Office to the senior working staff of those offices, and of 
an oral report given by Luo Gan in his capacity as secretary general of the 
State Council and secretary of Party Committees in ministry-level state 
organizations, to senior staff of those offices.  
 

Presumably these documents are examples of the “never-before-released” classified 

material, considering the importance of these organizations. Yet, TS (p. 106) mentions 

neither the participant’s notes nor “oral reports” but presents the material in a narrative 

manner.  Furthermore, what is described in TS/TP can also be found in similar version in 

Pang Pang’s The Death of Hu Yaobang, an unabashedly fictional account 40  readily 

available in North American libraries:  

 

The passages in TS/TP: 
 
At 9 A.M. on April 8, in Qinzheng Hall at Zhongnanhai, Zhao Ziyang chaired a 
Politburo meeting to discuss views on a document called "Central Committee 
Decision on Certain Questions on Educational Development and Reform (Draft)." 
Hu Yaobang, although relieved of his position as Party general secretary in January 
1987, remained as a member of the Politburo and attended this meeting. 
Commissioner of Education Li Tieying briefed the members. 
 
During this briefing, Hu Yaobang sat with a pinched look. Minister of Defense Qin Jiwei 
later recalled, "I sensed something wrong about Comrade Yaobang from the time the 
meeting opened. His face was ashen. But he was straining to keep up appearances." 
About three quarters of an hour into the meeting, as Li Tieying was reviewing the 
education budgets of recent years, Hu appeared to be fading. He rose to request 

                                                 
40   Pang Pang, The Death of Hu Yaobang, Translated by Si Ren (Honolulu: Center for Chinese Studies, 
1989). 



 22

permission to leave. But as soon as he rose to his feet, he collapsed back into his chair. 
"Comrade Ziyang . . ." His voice broke off as his hand faltered in the air describing a 
semicircle. Everyone present, caught by surprise, stood up and stared at the ashen-faced 
Hu. 
"It's probably a heart attack. . . . Don't move him!" someone said. 
"Anyone have nitroglycerin?" Zhao Ziyang asked urgently. 
"I do!" It was Qin Jiwei, who also had a heart condition. He took two pills from his 
briefcase and put them into Hu Yaobang's mouth. Then to Hu Qili, who came rushing 
over, he said, "Hurry and lay Comrade Yaobang on the floor." 
Hu slowly opened his eyes as staff members telephoned Liberation Army Hospital 305, 
which was only a block from Zhongnanhai. Paramedics were on the scene in about ten 
minutes. That afternoon, after Hu's condition had improved slightly, he was transferred to 
Beijing Hospital for observation. 
 

Compare this to the material in Pang Pang (pp. 9-10)41:  
 
9:40 a.m. . .  
Forty minutes into the meeting, Hu Yaobang feels stifled. 
He later told his family that the subject of education was what made him feel bad early in 
the meeting. China's educational system is crippled by poor performance. The army of 
illiteracy is preparing for conquest. China is at a critical moment. Hu is worried as well as 
upset. He used to feel like this when he was worried and upset, but that feeling would 
subside after a while. 
Later he finds that it is worse than he thought. Something heavy is crushing his heart. It 
rolls unstoppably, like a T-34 tank. He feels dizzy. Then dizziness is replaced by 
numbness. He feels like a strange kind of bloodsucker is draining the blood from his 
brain. 
He is pale. 
Politburo members sitting nearby notice there's something wrong with Hu Yaobang. One 
of them later said, "From the meeting's start I saw that Hu looked ill. He looked worse 
and worse as the meeting went on. I should have reminded him earlier to go take a rest." 
Hu can no longer hold out. He stands and waves to catch the eye of General Secretary 
Zhao Ziyang. One witness said later that it looked as if Hu was saluting Zhao. 
"Comrade Ziyang," Hu says, "may I have your permission to leave..." Before he can 
finish, he slides into his chair with his eyes closed. 
Sitting next to Hu is Defense Minister Qin Jiwei. He immediately holds Hu in his arms. 
At this moment, all eyes turn toward Hu Yaobang. Since his resignation, Politburo 
members have never given Hu Yaobang such attention. 
Hu Qili makes the first assessment. "Hold it! It is probably a heart attack." 
Zhao Ziyang asks loudly, "Who has nitroglycerine?" 
"I have," answers Jiang Zemin, Shanghai's Party boss! He never brings his medicine with 
him, but it was God's design that his wife insisted that he bring it to Beijing this time. 
"I've never had any heart trouble," he protested. "Bring it in case of emergency," she said. 
The emergency does occur, but it doesn't strike him. Jiang gets the medicine out of his 
pocket immediately, shaking it. 
                                                 
41   Ibid.,  pp. 9-10. 



 23

Hu Qili grabs it, asking how it is administered. 
Jiang Zemin is at a loss. This is the first time he has ever carried the medicine, and he 
does not know how to use it. 
Song Ping comes over. "I know how to use it," he says. 
Qin Jiwei and Hu Qili put the unconscious man on the floor. Song Ping puts two tablets 
into Hu Yaobang's mouth. 
Hu regains consciousness gradually, vomiting. 
Zhao Ziyang calls for a doctor . 
There is no doctor to be found. 
What negligence! What a pity! There is no medical staff present at such an important 
meeting. China's leaders are the world's oldest. Every leader is a dilapidated machine 
which could break down at any moment. A health problem afflicting any of them will 
make an army of medical experts helpless . . .  
 
At 4 p.m. Hu is moved to Beijing Hospital.  
 
 

Here we are presented with two similar versions of the same event, although one 

claims to be based on classified documents (in TP, not in TS) and the other claims 

nothing but fiction. As control, I have consulted a descriptive version of the event 

published by the Party history materials press on the assumption that if classified 

documents are available to writers then this is the press that has it,42 but it gives a 

disparate version from the above two. This raises several questions. Is this one of the 

“accounts of conversations” “reconstructed” by Zhang Liang?  Did both Zhang Liang and 

Pang Pang have access to highly classified documents? Has Zhang Liang  appropriated a 

fictional and dramatized account and turned it into  classified documents, as charged by 

Xiao He?  My own inclination is to answer questions one and three in the affirmative. 

A great deal of fuss has been made by the publication of Bao Tong’s confession 

as a “dramatic” corroborating evidence for TS/TP by Zhang Liang and Professor Nathan, 

although a careful reading of the material shows that it is not what it makes out to be. 

Professor Nathan never specifically  explains why the confessions corroborate the 



 24

evidence with  TS/TP in his “An Editor’s Reflection” or in his rejoinder (p. 210) as he 

relies on  two articles by Zhang as proof.43 A careful reading of these two articles, 

however,  shows that Zhang merely makes a series of assertions about events included in 

Bao’s confessions without directly relating them to TS/TP, let alone corroborating 

anything contained in them. The best article which attempts to show how Bao’s 

Confessions corroborate with the certain facts in TS/TP is Zeng Guiren’s “Bao Tong’s 

Confession and its shocking resemblance with [the facts contained] in June Fourth: The 

True Story.”44 Essentially Zeng demonstrates that Bao’s confession confirms (1) the 

existence of Politburo Standing Committee (PSC) meetings on April 24 and May 16, 

1989; (2) the existence and contents of  a PSC meeting at Deng Xiaoping’s home on May 

17; (3) the motivation of Zhao Ziyang’s resignation; (4) the details behind the drafting of 

Zhao’s May 4th speech to the youths; (5) and the fact that Hu Qili was the drafter and Li 

Peng the approver of the April 26 editorial, as many of these are related in TS/TP. Bao’s 

confession sheds important light on the inner working of the Chinese policy process, but 

confirmation of such facts are only “shocking” or “dramatic” to those unfamiliar with the 

sources, as these pieces of information have been made available long ago, even in North 

American libraries:   (1) to (4)  can  be located in Zhao and Li Peng’s speeches made at 

                                                                                                                                                 
42   Tian Guoliang and Sun Dafen, Hu Yaobang zhuan (A biography of Hu Yaobang) (Beijing: Zhonggong 
dangshi ziliao chubanshe, 1989), pp. 214-215. 
43   Andrew J. Nathan, “The Tiananmen Papers: An Editor’s Reflections,” The China Quarterly, No. 167, 
(September 2001), p. 730 and n. 10.  The two articles by Zhang are “More documents on June Fourth 
continue to leak out,” and ‘Bao Tong’s circumstances are more dangerous than before’, both are available 
in www.chinesenewsweek.com/49/Feature/3770.html and 
www.chinesenewsweek.com/49/Feature/3778.html. For Bao Tong’s confession and an introduction 
discussing its significance, see www.duoweiweek.com/48/Feature/3700.html , 
www.duoweiweek.com/48/Feature/3736.html, www.duoweiweek.com/48/Feature/3737.html, 
www.duoweiweek.com/48/Feature/3738.html 
44   www.duoweiweek.com/48/Feature/3714.html  



 25

the Fourth Plenum, and (5) can be  found in Xu Jiatun’s memoirs.45  

In his defense, Professor Nathan states,  

Parallels of texts can by logic prove nothing, as Prof. Chan acknowledges, 
unless one of the texts is known to be a forgery . . . parallels of perceived or 
alleged parallels of texts can be found throughout the Tiananmen literature 
and cannot tell us much. These are all texts concerning the same events.46 

 
I agree that textual parallels alone do not prove everything, but my case is also 

supported by the examination of the editorial process, the revelations of a former 

participant of the project, the assumption of authenticity, and above all, the editors’ 

admission of “reconstructing” the documents, among other things (see below).  In any 

case,  Professor Nathan’s admission above that many sources concerning the same events 

in 1989 exist contradicts his claim that the TAMP are “almost impossible to fake” (TP, p. 

xx). It supports my point that it is plausible that Zhang Liang drew on the abundant open 

sources to fabricate more “internal documents” after negotiation broke down with Jin 

Zhong (see p. 19).  

 

Opening up the original documents. Zhang’s terms of cooperation with the editors – he 

would only agree  to pass on the reformatted computer printouts of the documents to 

them (which he claims  allow him to stay within the bounds of patriotism) but not to 

supply them with the “actual physical documents” in his possession (which he claims 

amount to betrayal) (TP, pp. xix-xx, 472) –  is not credible.  I have to confess that I do 

not understand what Professor Nathan meant  on pp. xix-xx, where he said such “arcane 

distinctions are not foreign to our political culture,” especially if we take into account 

                                                 
45   Ding Wang. Liusi qianhou (Before and After June 4)(Taibei Shi: Yuanjing chuban shiye gongsi, 1995),  
volume 2, pp. pp. 101-103, 106-107, 127, 132-133. Xu Jiatun, Xu Jiatun Xianggang huiyilu (Xu Jiatun’s 
Hong Kong Memoirs) (Hong Kong: Lianhebao youxian gongsi, 1994)  volume 2, p. 365. 



 26

whistle-blowers such as Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers.  In the rejoinder 

Professor Nathan staunchly defends Zhang Liang’s distinction and even raises the stakes 

by saying that “authentication using physical documents would have endangered the 

Compiler.”47   

No one would want to endanger Zhang in any way; I have challenged Zhang to 

open up the original documents for scholarly scrutiny, but not for him to disclose his 

identity or the manner by which he smuggled the material out of China. It has been four 

and a half years since TP/TS were published and made available around the world in 

many languages, and Zhang has continued to critique Chinese politics (and to taunt Jiang 

Zemin and Li Peng personally in two separate articles).48   As far as I know, Chinese law 

on state secrets does not make a distinction between the revelation of original documents 

and computer printouts, and even if they did,  for all intent and purposes  Zhang has 

already risked the maximum by providing the editors with the computer printouts – to the 

CCP what he has done is high treason and/or espionage of the highest order.   

Increasingly, the citing of security as a reason not to open up the original documents 

looks more like a red herring. 

As John Gittings has observed, the editors’ acceptance of Zhong’s terms and 

distinctions is a shade naïve.49  Zhang’s courage as a dissident is commendable, but this 

should not overshadow the great need for the authentication of important documents or to 

rule out the possibility that Zhang has never had all the original documents in the first 

                                                                                                                                                 
46    The Globe and Mail, July 26, 2004. 
47   Nathan, “Rejoinder,” p. 210. 
48   Zhang Liang, “Warning to Jiang Zemin: This is the Last Chance for You to Leave a Good Name,” and 
“An Advice to Li Peng: Don’t Let Your Descendants Shoulder the Heavy Baggage,” in  
www.chinesenewsweek.com/47/Feature/3604.html and www.chinesenewsweek.com/47/Feature/3622.html 
Last November Professor Nathan informed me that Zhang would like to debate me in a Chinese-language 
journal, and I agreed, but up to now I have not heard from him. 



 27

place. Since TS/TP  have raised so much controversy, Zhang and the editors owe it to the 

readers to deposit the original documents to a reputable library such as the ones at 

Fairbank Center or at Columbia.   

Professor Nathan’s said that he did not insist on viewing the original documents  

partly because he “would not have been able to conduct the chemical and other physical 

assays necessary to distinguish high-quality forged documents form real documents.”50  

This is unconvincing. Apart from such chemical and physical tests (which must be 

performed by experts) many important clues in the original documents may help establish 

their authenticity. Are the documents  labelled extremely secret (jue mi), very secret (ji 

mi), or just secret (mi mi) according to CCP’s graded conventions? Do they have serial 

numbers? What are the  issuing units and dates of issue? Do they have scarlet letterheads?  

The opening up of the original documents would also help solve two major 

riddles. First,  the “bridging materials” or summaries in bold typeface in TP, which are 

supposed to be a blend of  Zhang’s “interpretative transitions,” quotations from original 

documents, and elucidations for Western readers, is most fascinating and revealing 

because they provide information regarding decision-making  inside the black box. These 

materials are not common knowledge, and for this reason, they are also the most 

problematic. Do they come from his personal knowledge, from the titled documents from 

his trove, or from other primary and secondary sources? Where do Zhang and the editors’ 

contribution stop and where do the documents begin?  

Second, hundreds of documents are simply unaccounted for. And I am not 

“wrong,” as charged, to say that  TS is “a heavily condensed, merged and summarized 

                                                                                                                                                 
49   The Guardian, February 10, 2001, accessed through the University of Toronto library. 
50   Nathan, “Rejoinder,” p. 210. 



 28

history using these [documentary] sources.”51  Professor Nathan intimates that apart from 

the central documents, there are “32 documents from the military system including the 

Central Military Commission, the Martial Law Command, the Beijing Garrison and five 

military districts, and 209 out of 219 reports from  provincial-level Party and government 

authorities” altogether totalling  657 documents. Therefore,  even the longer TS at 1067 

pages does not reproduce them in full. One task of  Zhang’s as editor is to excerpt,  merge, 

and summarize many documents and reports. We do not know the extent to which the 

documents are condensed, but we are informed in TS/TP that anywhere from two to a 

hundred reports submitted to Zhongnanhai are often condensed  into one or a few pages 

in TS, and they are in turn further condensed in TP. Examples are so numerous that  only 

a few are needed  to illustrate this point 52  The publication of sources for the “bridging 

material” as well as the  full reports  (if indeed they are in Zhang’s possession) will not 

only push forward the authentication of the “Tiananmen Papers” they would provide an 

extremely important scholarly resources throwing light on the politics and processes on 

the  entire movement. 

 

The art of reconstructing “authentic” documents.  We accept that TS/TP does in fact 

encompass  authentic documents brought out of China by Zhang Liang, a number of 

which may be valuable and unavailable elsewhere. However, many others included in 

TS/TP, such as Renmin Ribao editorials, Xinhua News Agency dispatches, handbills, 

proclamations made by students, workers, and intellectuals, and State Educational 

                                                 
51   Chan, “Tiananmen Paper Revisited,” p. 213. 
52   See, for example (the numbers in brackets are the number of reports claimed to be have been condensed 
on that particular page), TS, pp.  115 (100+), 211 (36), 395 (32), 465 (36), 563 (111), 696 (41), 779 (33), 



 29

Commission directives, are either available openly or contained in various document 

collections.  Hence, the veracity of the TAMP project stands or falls, not on the alleged 

798 documents in TS, but on the most sensational and critical of them, the so-called 

“never-before-published” materials, such as the alleged minutes of  Deng’s meetings with 

the Politburo, and of meetings of the Elders, and various letters written by Zhao Ziyang, 

Yang Shangkun, and Lu Dingyi. Yet, Jin Zhong has said that he saw nothing of this 

importance at the time he worked with Zhang, although he did advise Zhang that the top-

level decision making process should be highlighted to make it more  marketable. Further, 

as mentioned, Professor Nathan  admits that “the compiler has combined information to 

reconstruct most of the accounts of conversations throughout the book,” and the sources 

used were post-crackdown recollections at the Fourth Plenum, briefings “rehearsed” by 

Li Peng and Yang Shangkun, and documents supplied by a friend of Yang Shangkun.53 

This extremely valuable information cuts to the heart of the claims of authenticity.  

 According to the International Standard of Organization, an authentic record is 

one that can be proven (a) to be what it purports to be, (b) to have been created or sent by 

the person purported to have created or sent it, and (c) to have been created or sent at the 

time purported.54 Clearly, ex post facto reconstructions of  documents by Zhang Liang 

using materials made available after the fact, under different contexts, purposes, and 

circumstances, and by merging different versions made by the participants of the event do 

not satisfy the requirement of authenticity. Nor do they satisfy the requirement for 

                                                                                                                                                 
813 (54),  961 (over 100);    TP, pp.    28 (18),   55 (12),   120 (62),  183 (38),   227 (46),  295 (41),  321 
(35),  392 (46). 
53    Nathan, “Rejoinder,” p. 214. 
54     International Organization for Standardization, ISO 15489-1, Information and 
Documentation – Records Management: Part 1: General, First Edition, September 15, 2001, 
Geneva, Switzerland, p. 7. 



 30

integrity, which refers to the documents’ being complete and unaltered. 55    When 

historian Chen Xiaoya does the same in reconstructing the records of Deng’s May 17 

meeting with the members of the Standing Committee, she acknowledges her divergent 

sources and tells her readers that she has reconciled the differences in emphasis by the 

disparate sources according to the logic of  presentation. She did so to facilitate historical 

analysis and she never claims that the reconstruction is “authentic.”56 In TS/TP, however,  

the editors are indifferent to problems of timing, sequencing, completeness, bias,  

accuracy, or  the integrity of the documents, nor do they  tell the readers which so-called 

“top-secret” documents were reconstructed nor  what criteria were used.    

To illustrate the above, we will compare the source materials and the end products 

in TS/TP in order to  reveal precisely the liberal way by which Zhang  reconstructs the 

new or perhaps non-existing “documents.”   In TP (pp. 49-51) the editors tell us that  

Zhao’s reminiscences contained in his confession/defense (jiaodai) made at the Fourth 

Plenum on June 23 (reproduced as A in the following57)  is the only source used to 

reconstruct Zhao’s conversations with several leaders made immediately after Hu 

Yaobang’s funeral on April 22 (reproduced as B in the following).  

 

1A.  Source (extracts of Zhao’s Confession made on June 23) 

After the conclusion of the memorial service, I raised three points: First, now that the 
memorial service is over, social life should be brought back to normal. We should firmly 
prevent the students from going into the streets and demonstrating, and we should get 
them to return to classes. Second, we should actively adopt a policy of persuasion toward 
the students and hold multilevel, multichannel, multiformat dialogues with them in order 

                                                 
55     Ibid. 
56   Chen Xiaoya, Tianan Men zhi bian: bajiu minyun shi (The Crisis at  Tiananmen: A History of the June 
Fourth Democratic Movement)  (Taibei Shi: Fengyun shi dai chuban gufen youxian gongsi, 1996), pp. 314-
315, 358.  
57 My translation will follow closely that provided by the editors in order to facilitate comparison. 



 31

to improve communication and understanding. Third, we must at all costs avoid any 
incident of bloodshed, and we should use legal procedures to punish severely all who 
engage in beating, smashing, and robbing. 
Li Peng and other comrades in the Politburo Standing Committee all agreed. Afterwards I 
heard that Comrade Li Peng had reported these three points to Comrade Xiaoping, who 
also expressed his approval. In the afternoon of April 23 I left Beijing for a visit to 
Chaoxian.58 When Comrade Li Peng sent me off at the train station and asked me if I had 
more to say, I said  those three points were basically it.59  
 
 
1B. The Reconstruction of Zhao’s April 22 conversation with others in TS/TP using 
the above source (passages in bold typeface are in the original): 
 
 

Zhao Ziyang: “First, now that the memorial service is over, we should firmly prevent the  
students from demonstrating and should get them to return to classes immediately. 
Second, we should use legal procedures to punish severely all who engage in beating, 
smashing, and robbing. Third, the main approach to the students should be one of 
persuasion, and to do this we can hold multilevel dialogues.” 
Deng Xiaoping: “Good.” 
Zhao Ziyang: “While I'm away, Comrade Li Peng will be responsible for managing the 
work of Party Central. If anything happens, he will report to you.” 
 
Other members of the Politburo urged Zhao to hold a meeting to discuss how to 
handle the demonstrations. Zhao said there was no time for a meeting, but he 
repeated his three points to Yang Shangkun, Li Peng, Yao Yilin, Li Ximing, and 
others. 
 
Zhao Ziyang: “I just discussed three suggestions for handling the student movement with 
Comrade Xiaoping, and he agreed with them. Let me explain again to you comrades. 
“First, now that the memorial service is over, social life should be brought back to normal. 
We should firmly prevent the students from going into the streets and demonstrating, and 
we should get them to return to classes as soon as possible.  
“Second, we must at all costs avoid any incident of bloodshed, because if such an 
incident should occur it would give some people the pretext they are looking for. But we 
should use legal procedures to punish severely all who engage in beating, smashing, and 
robbing. 
‘Third, we should actively adopt a policy of persuasion toward the students and hold 
multilevel, multichannel, multiformat dialogues with them.” 
Yang Shangkun: “I support Ziyang's opinion.” 
Zhao Ziyang (to Li Peng): “While I am away, you will be in charge of the daily work of 

                                                 
58  North Korea, author. 
59   Zhao’s speech or confession is in Ding Wang. Liusi qianhou ,  volume 2,  p. 126, and 
Yuan Huizhang, Zhao Ziyang zuihou de jihui (Zhao Ziyang’s Last Chance)(Hong Kong: 
Mirror Books, 1997), p. 201.     



 32

Party Central.” 
 
 

To cite another example, the editors say that the private conversation between 

Zhao and Li Peng on May 4 (TP, pp. 116-118) is “drawn” or reconstructed from two 

sources –   Zhao and Li’s  speeches made at the Fourth Plenum on June 23.60 Upon closer 

examination, Li’s speech is not used directly61; in the following the relevant sections of 

Zhao’s speech is listed  as A and the resultant reconstruction is listed as B. 

 
2A. The Source: Extracts of Zhao’s Confessions made on June 23 

Yet, I thought the student movement had two important characteristics. First, the students' 
slogans call for things like supporting the Constitution, promoting democracy, and 
fighting corruption. These demands all echoed positions of the Party and the government. 
Second, a great many people from all parts of society were out there joining the 
demonstrations and backing the students. Beijing was flooded with protesters. At that 
time I thought the best way to bring the thing to a quick end under such circumstances 
was to focus on the mainstream views of the majority . . .  
My problem with the April 26 editorial was that it set the mainstream aside and made a 
general, all-encompassing pronouncement that the majority just couldn't accept; it 
generated an us-versus-them mentality. I had no quarrel with the view that a handful of 
people oppose the Four Basic Principles and were fishing in troubled waters. I said that in 
my speech today. But it was hard to explain, and also hard to believe, how hundreds of 
thousands of people all over the country could be manipulated by a tiny minority. The 
students felt stigmatized by the April 26 editorial, and that  was the main thing that set 
them off. I thought we should revise the editorial, soften its tone a bit . . .  
I was not opposed to the term 'turmoil’  in the editorial. But I believed that this refers 
only to the scale of the protest and to the degree to which it had affected social order and 
that it did not foreclose the question of the political nature of the protest  —  I meant 
whether it was spontaneous or antagonistic . . . 
Once the speech was published,  the response  was very positive. Comrade Li Peng also 
told me that was an excellent speech, and that he would  echo me when he meet with the 
Asian Development Bank delegates. The tone of my talk is mild, for I did not sense any 
problem at that time . . .  
 

                                                 
            60   Li’s speech is in The Truth of Fire and Blood: A Documentary on the Pro Democracy Movement in 

Mainland China  1989, published by the Institute for the Study of Chinese Communist Problems, 
Taiwan, 1989), IV, pp. 248-252, and in Ding Wang. Liusi qianhou, volume 2, pp. 99-117 . English 
translation can be found in The China Quarterly, No. 128 (December 1991), pp. 888-901. 



 33

2B.  The reconstruction of the private conversation between Zhao and Li Peng on 
May 4, in TS (296-298), TP (116-118), using the above sources (passages in bold 
typeface are in the original): 
 

Later in the day Li Peng had a private conversation with Zhao about the speech: 

Li Peng: “That was an excellent speech, Comrade Ziyang, and the response has been very 
positive. I'll echo you when I meet with the Asian Development Bank delegates 
tomorrow.” 
Zhao Ziyang: “1 tried to set a mild tone. I hope it'll do some good in quieting the student 
movement down and in strengthening foreign investors' confidence in China's 
stability. . . . Comrade Li Peng, when I got back from North Korea I heard about the 
strong reactions to the April 26 editorial in the People's Daily. It seems to have turned 
into a real sore point that has the students all stirred up. Do you see any way to turn 
things around and calm them down?” 
Li Peng: “Comrade Ziyang, as you know, the editorial reflected the spirit of the April 24 
Politburo meeting, particularly the views of Comrade Xiaoping. There may be problems 
of tone here and there, but we can't possibly change the core message.” 
Zhao Ziyang: “Let me tell you how I see all this. I think the student movement has two 
important characteristics. First, the students' slogans call for things like supporting the 
Constitution, promoting democracy, and fighting corruption. These demands all echo 
positions of the Party and the government. Second, a great many people from all parts of 
society are out there joining the demonstrations and backing the students. And it's not just 
Beijing that's flooded with protesters; it's the same story in Shanghai, Tianjin, and other 
major cities. This has grown into a nationwide protest. I think the best way to bring the 
thing to a quick end is to focus on the mainstream views of the majority. My problem 
with the April 26 editorial is that it sets the mainstream aside and makes a general, all-
encompassing pronouncement that the majority just can't accept; it generates an us-
versus-them mentality. I have no quarrel with the view that a handful of people oppose 
the Four Basic Principles and are fishing in troubled waters. I said that in my speech 
today. But it's hard to explain, and also hard to believe, how hundreds of thousands of 
people all over the country could be manipulated by a tiny minority. The students feel 
stigmatized by the April 26 editorial, and that's the main thing that's set them off. I think 
we should revise the editorial, soften its tone a bit.”  
Li Peng: “The origins of this protest are complex, Comrade Ziyang. The editorial did not 
accuse the vast majority of students of creating turmoil. When Yuan Mu had his dialogue 
with the students, and again when he spoke with journalists, he explained the 
government's position several times over. The students should be quite clear about this by 
now. The trouble is, there's no sign the protests are subsiding. In fact, quite the opposite: 
Now we have illegal student organizations that are openly pressuring the government. 
You've read the petition from that ‘AFS,’ so you know they're trying to squeeze out the 
legal student organizations. And not just that: They want to negotiate with the Party and 
government as equals. They even add a lot of condition', as if they're above the 
                                                                                                                                                 
61  However, some similar ideas expressed in Li’s reconstructed dialogue may be loosely based on his other 
speech made on May 22, 1989. See Ding Wang. Liusi qianhou, volume 2, pp. 75-78. 



 34

government. That petition of theirs was itself a threat. The elder comrades like Xiaoping, 
Chen Yun, and Xiannian are all convinced that a tiny minority of people are manipulating 
this protest from behind the scenes. Their purpose is quite clear: They want to negate the 
leadership of the CCP and negate the entire socialist system. I agree with our Elder 
comrades. And that's why I hold to the view that the April 26 editorial is accurate and 
cannot be changed.” 
Zhao Ziyang: “I’m not opposed to the term ‘turmoil’ in the editorial. But I believe that 
this refers only to the scale of the protest and to the degree to which it has affected social 
order and that it does not foreclose  the question  of the political nature of the protest   —  
I mean whether it's spontaneous or antagonistic. I think we should publish another 
editorial distinguishing the majority of students and sympathizers from the tiny minority 
who are using the movement to fish in troubled waters, to create conflicts, and to attack 
the Party and socialism. That way we can avoid a sweeping characterization of the 
protests as an antagonistic conflict. We can concentrate on policies of persuasion and 
guidance and avoid the sharpening of conflict. This kind of approach is the best way to 
help calm the situation.” 
Li Peng: “I disagree, Comrade Ziyang.” 
 
And so the discussion ended. Neither man could persuade the other, and the two 
parted holding to divergent views on the April 26 editorial. 
 
 
 

 The above shows Zhang’s loose hand in transforming a  documentary source into 

a script by taking liberties with the details with scant regard for accuracy. Additional 

sources may have been used, although they are neither accounted for nor  acknowledged. 

It is possible that the recreated text has also been embellished by Zhang’s own 

imagination in order to fill a gap in his dramatized narrative. Such a style  is consistent 

with the genre of popular history common in China and Greater China. Yet, why the 

editors found it necessary to turn text (from a monological testimony of one person 

showing one person’s version of events made ex post facto)  into dialogue (involving 

several persons) to recreate an “historical document” is incomprehensible. And how can 

anyone seriously assert authenticity over such by-products? Furthermore, recreations 

make Professor Nathan’s claim of 798 documents in TS unreliable, because, to use our 

examples above again, Zhao’s confession/defense is presented as one document  in TP,  



 35

pp. 441-447 and TS, pp. 1018-1024, but the contents of which has been extracted to 

reconstruct “documents’’ (conversations on April 22 and May 4) that  are also presented  

separately as bona fide documents.  At any rate, the comparison solves the mystery of 

why the alleged transcripts of meetings throughout TS/TP appear so  artificial and stilted 

(participants seem to be reading positional papers to one another rather than engaging in  

conversations), a fact noticed by  virtually all commentators. Although Professor Nathan 

knew fully that most of the so-called conference transcripts were reconstructed, he seems 

to have eventually persuaded himself that they were authentic, when he explains away the 

stiffness by saying that he was “told that somewhat stilted, unnatural language is 

characteristic of minutes in many governments . . . ”62 In any case, the fact that Professor 

Nathan insists on the absolute authenticity of a product deriving from sources that have 

undergone such processing and editorializing is puzzling. This reveals a profound 

confusion between primary and secondary sources. 

 
Professor Schell’s Caution. Nathan’s forceful and blanket assertion of authenticity 

contradicts sharply with  the views of  one of the collaborators of the project, Professor 

Orville Schell, whose afterword in TP (not translated in TS) is filled with cautionary tales 

about past forgeries, such as the Jing Shan and the Hitler Diaries. He is on  solid ground 

when he writes  that that the editors “cannot guarantee” that the minutes of high level 

meetings are as accurate as the Pentagon Papers or the  U.S. presidential transcripts  

recorded during the Watergate era. He repeatedly emphasizes that “no one outside of 

China can completely vouch for the authenticity of these transcripts . . . ” and “that we 

[the editors] still have no basis for proclaiming their authenticity with absolute authority.” 

                                                 
62 Nathan, “An Editor’s Reflections,” p. 726. 



 36

Since “The barrier between us and  the documents is, alas, still real . . .  Inevitably, then, 

blank spaces must remain both in the fabric of authentication and in the corroborating 

narrative we are able to weave for the reader,”  he wrote (TP, pp. 470, 473-474). Schell’s 

warnings are indeed well taken, and had the editors stuck with these caveats they would 

have been on firmer grounds, but their assertion of authenticity (including Schell’s) 

seems to have grown with each media interview and promotion on TS/TP, resulting in a 

kind of self-fulfilling prophecy. 

 

Disidai and China’s New Rulers: The Secret Files 

 

The editors’ foggy view of authenticity, their unfamiliarity with Chinese sources, 

and their failure to do “arduous research” of existing documents as part of the 

authentication effort are well reflected in the second set of alleged top secret documents 

emanating from China. In 2002, when deliberations for picking a new slate of leaders 

began to heat up in anticipation of the Sixteenth Party Congress in November, Professor 

Nathan collaborated with Mr. Bruce Gilley63 to publish another book allegedly  based on  

“highly confidential” draft dossiers of the Organizational Department (OD) of the 

Chinese Communist Party used exclusively by “a small number of people involved in the 

process of selecting the new leadership group.”  (CNR, p. 3)  Like TS/TP, if this latest  

document set were authentic, it would be another coup of momentous significance. Yet, 

as  I have argued, CNR’s only source, Disidai (which the editors refer to interchangeably 

as the OD dossiers),  is actually a melding of internal information, document analysis, 

                                                 
63  A seasoned former journalist with The Far Eastern Economic Review, now a doctoral student at 
Princeton. 



 37

hearsay, and personal imagination and experience, with barely any evidence of OD 

dossiers. This does not prevent the editors from repeatedly equating Zong’s personal 

analysis with evaluations expressed in the alleged dossiers.64  Upon my scrutiny and 

suggestion that the editors’ authentication efforts should have been directed at the 

dossiers that allegedly form the basis of Disidai instead of Disidai itself, the editors 

finally confessed that they never had the dossiers in the first place,  

We would have done this if the dossiers were available to us. Unfortunately, 
they were not. Neither Zong nor we have ever claimed that they were.65   

 

I rest my case. Yet, almost in the same breath the editors refer repeatedly to 

Disidai’s  direct quotes, inclusion,  and summary of the dossiers.66  In any case, the 

editors’ assumptions and modus operandi in authenticating CNR/Disidai throw a great 

deal of light on the authentication of TS/TP. In addition,  Jin Zhong’s testimony that the 

instigators of both sets of bogus documents are one and the same person who assumes 

different pseudonyms and identities deserves attention. This raises more issues about 

these mysterious projects that still needs to be clarified. In the following, I do not think 

that I am whipping a dead horse by pointing out even more fallacies, and by showing 

how the documents should have been authenticated. 

 

Provenance  

                                                 
64     Chan, “China’s Fourth Generation,” passim. 
65     Nathan and Gilley, “Response,”  p. 121. 
 
66 Ibid, pp. 123-124. 



 38

 According to Professor Nathan and Gilley, the OD documents were channeled 

through a former Party official and aide of Zhu Rongji now living in the US and writing 

under the pseudonym of Zong Hairen.  

In late 2001, as preparations for the succession intensified, persons in Beijing 
decided to reveal the contents of the reports to the outside world. Substantial 
portions of the dossiers on each candidate, still in draft form, were conveyed 
to a Chinese writer living outside China whom the officials in Beijing trusted. 
They asked that he use the dossiers as the basis for a book that would tell the 
world the inside story of the new rulers. (italics mine) 
 
 
Similarly the editors also claim in the New York Review of Books67,   
 
Highly placed associates in Beijing provided Zong with draft versions of the 
Organizational Department’s reports, intending to help him to publish a book 
based on them. Zong Hairen in turn has authorized us to present in English 
the information he received.   

 
Elsewhere, the editors also assert, “Our underlying sources – to repeat – are long 

portions of drafts of Party investigation reports on candidates for the Politburo.” (CNR, p. 

36), and “In late 2001 and early 2002 Zong Hairen was provided with long sections of the 

then working drafts of these internal investigation reports.” (CNR, p. 29) 68  In his 

deputation to Congress, Gilley also states, “My views are informed significantly by a 

compilation of internal dossiers of the Chinese Communist Party that were used in the 

succession and will be published in the U.S. later this year.”69 

The motives of the Beijing officials in leaking the documents, the editors surmise, 

are “to provide more accurate information about China’s new leaders to the outside world 

so as to prevent miscalculation.” (pp. 32-33)  This can be called the benign-information 

                                                 
67   Andrew J. Nathan and Brice Gilley, “China’s New Rulers: 1. The Path to Power,” and “China’s New 
Rulers: What They Want,” in  The New York Review of Books, September 26, and October 10, 2002.  
68  Another similar claim can  be found in Andrew J. Nathan, “Authoritarian Resilience,” Journal of 
Democracy, 14:1 (2003), p. 17, n. 4.  



 39

scenario.  On the other hand, the editors also suggest that members of certain factions in 

the Politburo might have deliberately leaked the dossiers in order to discredit  members in 

other factions (p. 33) by disclosing their weaknesses overseas, thereby involving the 

editors in the power struggle at the apex of power in China. This can be called the 

malignant-factional struggle scenario.  

Both versions are  equally fantastic. Any release of the most closely-held 

classified personal dossiers of China’s top leaders would need to be authorized by the 

Politburo, and it is odd indeed that anyone trusted by the Chinese leaders would seek out 

Professor Nathan and Zong as a conduit to publish such  documents. It is well know that 

Professor Nathan has been pronounced persona non grata in China  for his involvement 

with Li Zhisui’s biography of Mao and his promotion of human rights in China. Professor 

Nathan’s contributions to the later command respect and  for those of us who value 

academic freedom, the official Chinese ostracization of  Professor Nathan is short-sighted, 

unfair, and reprehensible.  Yet,  the suggestion that the hyper-secretive Leninists in the 

CCP Politburo would entrust classified documents to an outsider (and a junior cadre at 

that), and eventually to  Americans, detailing the leaders’ personalities, faults, and their 

machinations in power struggles,  warts and all, flies in the face of our knowledge of 

Chinese communism.70 Furthermore, Zong regularly  publishes reports on current events 

in China that criticize the regime and claim a fly-on-the-wall access to top level 

conversations and admittance to the minds of Chinese leaders.71   It strains credibility to 

                                                                                                                                                 
69   Bruce Gilley, “The Implications of China’s Leadership Succession for the United States,” A submission 
to the  U.S. –China Security Review Commission hearing, September 23, 2002. 
70    As Nathan and Gilley write,  “Many passages are devoted to how particular leaders get along with 
other leaders and to the bickering, back-stabbing, and rumor-mongering inside Zhongnanhai.” (CNR, p. 29)  
71   See Zong’s reports and analysis on China’s leadership and the Article Twenty-Three controversy in 
Hong Kong, http://anti-tung.org/v2/default.asp?part=13&newsid=4, http://anti-
tung.org/v2/default.asp?part=13&newsid=3, which drew a rebuttal from the Hong Kong government which 



 40

claim that he would be the “trusted” conduit of top-secret papers to American citizens. 

And the second scenario that the Chinese leaders attempted to involve Zong and the 

editors in their factional struggle is far-fetched. 

The two motivation scenarios may be the story Zong fed the editors, but it is 

important to note that of all the above claims made in the English version (windfall 

leakage, involvement of Americans in China’s leadership factional struggle, etc.) none 

are either corroborated or even mentioned in the Chinese version. In fact, in the very first 

four pages of Disidai, Zong contradicts them altogether by saying that he himself put the 

book together by laborious collection of material and “research.” He mentions OD 

dossiers a few times and only in passing. According to Zong, research and preparation of 

the book was a torturous and complicated process with many twists and turns (quzhe liqi). 

And  even when he finally overcame his reluctance to write, the “greatest difficulty” he 

encountered was the dearth of material.  

To underline this point, Zong devotes three pages to decrying the absolute secrecy 

surrounding the closely-guarded lives and misdemeanours of the leaders. One can 

certainly sympathise with Zong, but this hardly sounds like the trusted beneficiary of a 

windfall of top secret documents about China’s top leadership. But at least he was honest 

about the provenance of his book. He probably had to, realizing only too well that it 

would not just fly to couch his book in terms of “top-secret personnel dossiers of China’s 

leaders” for the general Chinese reader, to which the book is directed.   

The same cannot be said with CNR where the editors play up the OD dossiers and 

subtitle the book “The Secret Files,”  thereby creating the impression that the book is 

                                                                                                                                                 
claims that the alleged meetings between Tung Chee-wah and Chinese leaders are “totally false.” 
www.info.gov.hk/gia/general/200308/27/0827203.htm. Indeed, the government’s version should also be 



 41

mostly documents plus comments which include a full chapter discourse on the nature 

and characteristics of the OD dossiers and frequent reference to the dossiers (or 

“investigative reports”).72 Zong has apparently convinced the editors. 

However, the dramatic admission that no one, including Zong, ever actually had 

the dossiers nullifies all the extravagant claims made by the editors on the provenance of 

the documents, and confirms Zong’s more mundane version that he collected the material 

through studious “research.” How could any China specialist discuss authoritatively any 

dossiers in detail and vouch for their authenticity without even reading them?  

 

The Issue of Authenticity  

Even though the editors have admitted that they never had the OD dossiers, they 

still stick to the line that Zong’s “information was authentic,”73  adding to a long list of 

assertions of authenticity. For instance,  

•  “…we consider the book to be authentic.”  (CNR, p. 32). 
•  “…we satisfied ourselves that his information is accurate.” (CNR, p. 33) 
•  “We are satisfied that the book is both authentic and important,” and Zong 

is “authoritative and reliable.” (New York Review of Books) 
 

Once again the editors assert a  peculiar but consistent assumption of authenticity. 

For instance, in a lengthy discussion in the Introductory chapter of TP, Professor Nathan 

explains the presentation and treatment of the alleged secret documents in TS by using 

words such as “compile,” “merge,” “rearrange,” “change,”  “combine,” “condense,” 

                                                                                                                                                 
taken with a grain of salt.   
72     I think most readers of CNR would obtain the same impression.  As Professor  Schell’s capsule review 
of CNR on the dust jacket (omitted from the second edition) reads, “Whatever may follow, these 
documents provide a fascinating look behind that screen and help us understand how China’s leaders 
interact and govern this most consequential of countries.”  
73    Nathan and Gilley, “Response,” p. 122. 



 42

“reconstruct,” and “add (interpretive material),” and even Zhang Liang is 

objectified/denigrated as “the compiler” rather than mentioned by name.  In CNR, as well, 

the editors note that Zong “supplemented” the dossiers’ content with “his own and his 

associates’ observations and analysis” and “mixes passages of original language from the 

investigation reports with passages of comment and analysis in the works of Zong and the 

associates who provided the files to him” in Disidai, and in transferring it to CNR, the 

editors had further “selected, rearranged, restated, and explained” this material (CNR, p. 

30).  Once the editors admitted that they really did not have any OD dossiers, their 

assumptions of authenticity also collapsed. One begins to wonder that perhaps when the 

editors refer to the “authenticity” of these documents, what they really mean is simple 

“believability.” If that were the case, it would explain why we have seemed to be talking 

past one another all this time.   

 

The necessity and benefits of “strenuous research” 

 In both of my critiques of TP and CNR I suggest that a thorough documentary 

research of “a large body of both primary and secondary materials” would have fortified 

the editors against the misrepresentations of Zhang and Zong, but the editors insist that 

they “cannot serve to corroborate authenticity.”74 I disagree that this task is beyond their 

purview, and offer the following examples. The proof of the pudding is in the eating. 

Professor Nathan tells us that the OD dossiers also contain leaders’ formal and 

informal remarks “delivered confidentially…within party circles” on a whole range of 

                                                                                                                                                 
 
74 Nathan and Gilley, “Response,” p. 122. 



 43

policy issues.75 He also stated that Zong used additional sources, such as Zong’s “own 

and his associates’ personal conversations with the leaders involved.” (CNR, p. 30). 

Hence, in chapters seven and eight of CNR the editors are able to use these “internal 

remarks” to discuss and compare the individual policy positions of the leaders on a whole 

range of issues ranging from democracy to foreign affairs.  

 This seems  too good to be true, because one of the greatest frustrations of 

studying Chinese politics has always been that Chinese leaders seldom speak openly as 

individuals departing from the party line, and whatever individual message they may 

attempt to get through is usually buried under a mountain of rhetoric. Confidential 

internal speeches presumably would reveal more of the individual policy inclinations and 

positions of the Chinese leaders, yet my research shows that  many of these kind of 

remarks in CNR/Disidai (all undated and untitled) are not that confidential after all, as 

large sections are readily available in open sources. For instance, Li Ruihuan’s comments 

on Party style (Disidai, p. 112) are available from Renmin ribao (September 30, 2001), 

and his comments on party-mass relations (Disidai, p. 113-4), and leadership style 

(Disidai, p. 115) are both available in Renmin ribao (September 12, 2000). Wen Jiabao’s 

comments on the work style on rural cadres (Disidai, pp. 155-6) are available in  Renmin 

ribao (October 23, 2001), and his talks on south-north water transfer (Disidai, pp. 163-4; 

CNR, p. 209) is available in www.cws.net.cn/nsbd/newnsbd/newsview.asp?s=253.  In 

their discussion of political reform as contained in these remarks, the editors suggest the 

following remarks are new and personal to Hu Jintao, 

The biggest danger to the Party since taking over had been losing touch with 
the masses. This is also the error we have been most prone to make. If we 
want something to happen below, we have to do it first at the top. If we want 

                                                 
75  New York Review of Books, October 10, 2002.  



 44

to stop something, the leaders should stop it themselves…. To improve the 
Party’s workstyle, we need in the end to focus on the core issue of the 
inextricable link between Party and the masses (CNR, p. 220). 

 

Here, the fact of the matter is that Hu is just toeing the party line laid down by Jiang 

Zemin at a speech made at the  Sixth Plenum of September, 2001, as all Hu’s ideas and 

vocabulary are the same as those engaged in Jiang’s speech.76  Nothing is new or original 

on Hu’s part here. Evidence of sloppy reading of such internal remarks also exists. For 

instance, in Disidai (p. 318), Zong boldly asserts that if Zeng Qinghong were given the 

opportunity, he would openly rehabilitate June Fourth, lift the ban on opposition parties 

and censorship of newspapers  (dangjin and  baojin), advocate the open election up to the 

county level, and expand the scope of privatization. In CNR (p. 228),  these personal 

opinions of Zong are said to have come from Zeng’s private talks, a most unlikely 

proposition. 

  

The dual identity of  Zhang Liang/Zong Hairen 

One remaining issue is the double identity of Zhang Liang/Zong Hairen and its 

implications. Jin Zhong, whose participation of the Tiananmen Papers project predates 

that of Professors Link and Schell and who is a very credible witness,  has testified that 

Zhang Liang and Zong Hairen are really one and the same person. Apart from merely 

having two pseudonyms, this shadowy person also assumes two separate identities in 

Professor Nathan’s accounts. As the originator of the Tiananmen Papers, Zhang/Zong is 

portrayed as the persecuted victim of Chinese authorities for his “treasonous act,”  but as 

the originator of the OD dossiers, he is portrayed in part as the trusted conduit of the 

                                                 
76   www.china.org.cn/chinese/PRmeeting/74616.htm. 



 45

Politburo to enlighten the West about the unknown new leaders. Currently the editors 

argue that this person’s identity must be kept secret in  order to protect his security even 

though he and his wife are now in the US. This raises the questions of how one person 

can be both the  persecuted victim and a trusted agent and why a trusted agent of the 

Chinese leadership should fear for his security. Even if Zhang and Zong were two 

different persons, the claim that Zong would fear for his safety still does not make sense. 

Several observers, including Jin Zhong,  have argued that the veil of secrecy surrounding 

the Chinese authorship is actually a marketing ploy and a cover up of Zhang’s 

unprofessional conduct. It is difficult to imagine how his editors can square this circle.  

 

Conclusion 

Both Tiananmen Papers/June Fourth, The True Story and Disidai/China’s New 

Rulers are said to be reproductions of top secret documents whose chain of custody 

cannot be established, supplied by someone whose true identity cannot be revealed going 

by the name(s) of Zhang Liang and/or Zong Hairen.  A  comparison between the two sets 

of documents points to several fundamental flaws in their editorial policies.  

First, the original documents alleged to be in the possession of Zhang/Zong are 

sight unseen even by the editors.  

Second,  the Chinese and English editions of both sets of documents do not 

corroborate one another; the Chinese editions are clearly designed for the consumption of  

presumably less gullible Chinese reader, and the English edition, for the presumably 

more unsuspecting Western reader. Each language edition is assigned different standards 

for authenticity, translation, citation, style and presentation. For instance, the claim of 



 46

authenticity in TS is more modest than its counterpart in English translation,  and Disidai 

does not corroborate the story of purposefully released Organization Department dossiers 

to which it makes only passing reference. TS reads as a chronological history replete with 

Zhang’s personal interpretations, running commentary, analyses, and even his reading of 

the minds of the protagonists, whereas TP has been reformatted, repackaged and 

presented  as a collection of documents with a neutral gloss. Zhang/Zong had probably 

never expected any reader to read both language versions carefully.77  

Third, both TS/TP and Disidai/China’s New Rulers are  secondary sources many 

steps removed from the alleged originals; and whatever authentic sources there may have 

been  have undergone such extensive editing, reconstruction, condensation, and 

interpretation,  as admitted by the editors, that it is pointless even to try to  authenticate 

them. The editors’ assertion that original materials were reconstructed by questionable 

methods long after they were authentically created clearly demonstrates their foggy 

concept of authenticity.  I would suggest that by “authenticity” they actually mean mere 

“believability.”  

The above discussion points to an inevitable conclusion – both TS and TP are part 

fiction and part documentary collection that both take a great deal of liberty with their 

sources. The editors’ assertions of  authenticity and their presentation of  the works as 

“top-secret” historical documents to English-speaking readers are, with all due respect,  

misguided and misleading. One cannot deny that TS/TP include some authentic 

documents, but by now it should be amply clear that the both books  contain a mixture of  

two distinctly different categories of documents. The first category comprises documents 

                                                 
77  When  I first read TP it did not feel or read right. I began to note the contradictions and discrepancies  in 
the two language versions when I finally read TS.  



 47

brought out of China by Zhang. Some of these may  be valuable, especially to academics, 

but others are commonplace or are already available outside of China. The second 

category consists of “documents” recreated by Zhang using  cut-and-paste and  mix-and-

match methods with scant regard for accuracy. Furthermore, in TS both categories are 

blended  with  Zhang’s running commentary, embellishment, and even his reading of the 

minds of the protagonists, although in TP they are reformatted  to a more neutral gloss. It 

would be a futile exercise to fall back on the first  category of documents to assert 

authenticity for  TS and TP,  for the authenticity both works have been hopelessly 

discredited  by the second category of documents and by Zhang’s reckless editorialising.   

The editors of  CNR are more forthcoming. Although they couch the book in 

terms of OD dossiers, they have responded to my  critique by quickly disavowing any 

claim to have had access to them. Since the much-touted secret OD files are not really 

available to the editors, perhaps CNR should be more appropriately renamed “The Zong 

Hairen Papers.”  Similarly, although Zong has misled the editors into thinking that the 

format and content of Disidai  resembles the OD dossiers,  Disidai  is really a research 

effort complemented by personal experience and understanding.  Over the last decade or 

so, a whole parade of authors have claimed, like Zong, to have Zhongnanhai credentials 

and experiences,78 and one must be cautious about misrepresentations and exaggerated 

claims.  The value of  Disidai lies in Zong’s personal knowledge and research, not in its 

alleged and dubious relation with some phantom  “classified documents.”  

                                                 
78  For example, see Xiao Zhengqin, Zhu Rongji kuashiji tiaojian (The Coming Challenges to Zhu 
Rongji)(Hong Kong: Taipingyang  shiji chubanshe, 1998), Guo Ji, Xiao Yahong, and Xu Laping, 
Zhonggong disidai lingdaoceng (The Leadership of China’s Fourth Generation)(Hong Kong: Xinhua caiyin 
chubanshe, 2002; Chen Hao, Luo Hao, Wen  Jiabao zhiguo xinbanzi (Wen Jiabao’s New Ruling 
Group)( Hong Kong: Xinhua caiyin chubanshe, 2003); and Long Hua, WenJiabao zhizheng nimu (The 
Inside Story of Wen Jiabao’s Rule)( Hong Kong: Xinhua caiyin chubanshe, 2004).  



 48

Have I been excessively negative and harsh in criticizing the works of leading 

experts of the China field, and have I been unduly suspicious? I do not think so.  

First, because of the standing and reputation of the editors, and the prestige and 

trusted venues by which they are published, TS/TP, CNR and Disidai have all been 

regarded by the dozens of reviewers, academic or otherwise,  as by-and-large authentic. 

Currently the English versions of these books are still  widely available in major 

bookstores, sold and marketed as authentic top secret documents from China. Left 

unchallenged, these so-called secret documents and files would go down in history as 

authentic records even though they were primarily concocted and clearly “sexed up” by 

Zhang/Zong. The distortions this will perpetuate is likely to do tremendous damage for 

years to come. Specialist and general readers alike should be entitled to the truth.  

Second, many of the errors committed by the editors, such as their foggy 

assumptions of authenticity, their unfamiliarity with and misreading of the Chinese 

sources, their profound confusion regarding primary and secondary sources, and their 

reliance on one source, are fundamental and elementary mistakes in academic research. 

This may be difficult to accept, but there it is. In his rebuttal, Professor Link plays up his 

control over Zhang, but fails to realize that it is the editors’ own fundamental weaknesses 

that have made them easy prey to Zhang/Zong. Professor Link writes,  

. . . that from many hours of working with Zhang Liang on the TAMP in very 
detailed, concrete ways, it is just not credible to me--indeed nowhere near 
credible--that he made the stuff up. I asked him all kinds of specific questions 
about terms, dates, offices, documents, people, backgrounds of people, 
numbers of people, geography, and much, much more.  Someone who was 
faking would have gotten nervous and self-conscious pretty quickly, but he 
went on hour after hour, day after day, with not the slightest sign that I could 
see of nervousness or self-consciousness. .  . But to imagine that he could 
"fabricate" (the Chinese government's word) such an immensely complex 
web and keep it all straight in his head, without teetering off balance or 



 49

showing any unease, would be to attribute breath-taking genius to him, and I 
just don't think we need to do that.  It's way too far-fetched.79 

 Professor Link has simultaneously underestimated and overestimated 

Zhang/Zong – he has underestimated what a person with native knowledge of Chinese 

language, history and culture, and with some background in government, could do with a 

huge body of open-source material on the Tiananmen events, and it does not require 

anyone with “breath-taking genius” to concoct documents on this basis.  I suggest that he 

read the afterword in TP to find out how Professor Schell qualifies the claims of 

authenticity (see p. 35), and how experts have regularly been taken in by bogus 

documents.   

Third, until now Zhang Liang has not disclosed a single Tiananmen document or 

OD dossier to the public (and presumably not to the editors either), but the editors 

continue to vehemently defend his integrity. It is a pity that the urge to believe has 

marred the editors’ judgements. Their weakness has not only played into Zhang/Zong’s 

hands,  but also emboldened him. It is clearly an irony that  despite the editors’ claim that 

they had closely controlled and rigorously scrutinized Zhang/Zong, they have been taken 

in by this political entrepreneur. By reading between the lines, I think Zhang was 

probably speaking for himself and implicated both his critics and his editors alike when 

he said, 

Here, we can say with great pride (feichang xinshang) that, up to now, we 
have not encountered any challenger we respect or worth our match. The 
TAMP has not encountered any substantial challenge. How we long for a 
credible challenge from a worthy opponent!80 

 

 
                                                 
79 Chinapol, 10 August, 2004. 
80  www5.chinesenewsnet.com/gb/MainNews/Opinion/2004_6_1_19_26_15_443.html.  



 50

 
 

 

 


